Dlaczego warto zautomatyzować firmę?

Zautomatyzowanie procesów w firmie może wydawać się dla wielu przedsiębiorców bardzo kosztownym rozwiązaniem. Szczególnie mowa tu o małych firmach, które nie dysponują dużymi budżetami. Wbrew pozorom automatyzacja nie jest czymś nieosiągalnym ani trudnym do wdrożenia. Jakie korzyści płyną z zainwestowania w ten proces? Jak wpływa to na pracowników, firmę, czas oraz koszty firmowe? Sprawdźmy.

Kilka słów o wdrożeniu automatyzacji

Przeładowanie pracowników zadaniami, które monotonnie powtarzają się dzień w dzień, nie wróży nic dobrego. Jest to dobry czas na wdrożenie automatyzacji. Polega ona na odciążeniu zespołu z tych powtarzalnych czynności, które jest w stanie za nich wykonać komputer. Nie chodzi tu o zwalnianie połowy teamu, a o oddelegowanie go do zadań, które prawdopodobnie w tej chwili przyniosą większe korzyści w firmie. Przy wdrożeniu automatyzacji trzeba ustalić zadania w wybranych procesach, w których technologia i komputer będą lepsze od ręcznej pracy człowieka.

Powody, dla których warto zautomatyzować firmę

Procesy powtarzalne, które chcemy zastąpić maszynami, są często żmudne dla człowieka, ale zbyt ważne dla firmy, by z nich zrezygnować. W zależności od specyfiki firmy oraz jej usług każde przedsiębiorstwo będzie mogło zautomatyzować inne procesy. Niezależnie od tego, powody, dla których automatyzacja jest ważna, są dla wszystkich z nich takie same.

Lepsza wydajność pracy

Oddelegowanie żmudnych zadań robotom sprawia, że pracownicy odzyskują chęci do pracy, co zwiększa ich wydajność i pozwala skoncentrować na czymś innym niż dotychczas. Ponadto rzutuje to również na maszyny, które przejmują te monotonne czynności od pracowników. Robią to na pewno szybciej i wydajniej niż pracownicy, którzy zajmowali się tym ręcznie. Idealnym przykładem są nie tylko branże e-commerce, ale również produkcje, gdzie produkowane są części do różnych produktów. Automatyzacja procesu produkcji przyspiesza tę czynność oraz wydajność pracy.

Skrócony czas realizacji zamówienia

Wdrożenie automatyzacji w sklepie e-commerce skraca czas, który mija między złożeniem zamówienia przez klienta a samą dostawą produktu. Usługa odciąży pracowników z wielu zadań, do których podczas realizacji zamówień klienta należą m.in.:

– wypełnianie etykiet wysyłkowych,

– zmienianie statusu zamówienia,

– aktualizowanie dostępności produktów,

– interesowanie się klientem, który porzucił koszyk czy

– wystawianie faktur.

Sprawne i szybkie załatwianie powyższych punktów z pomocą automatyzacji sprawi, że Ty, jako firma, zyskasz przewagę nad konkurencją, jeśli chodzi o przyszłe zamówienia klientów. Będą Cię polecali i chwalili za dobrą obsługę i krótki czas realizacji.

Niższe koszty pracy

Automatyzowanie firmy z każdym procesem będzie przekładało się na realnie niższe koszty i oszczędności dla firmy. W jaki sposób? Szybka obsługa klienta i sprawne zarządzanie pracownikami pozwoli zespołowi na przejęcie innych obowiązków oraz przyspieszenie pracy. Na produkcjach zainwestowanie jednorazowo w maszynę, która wykona szybciej i skuteczniej tę pracę, którą do tej pory wykonywał człowiek, obniża jednostkowy koszt produktu. Co więcej, oszczędność czasu, to oszczędność pieniędzy.

Obniżona monotonność zadań ręcznych

Warto postawić na automatyzację, ponieważ oddelegowując żmudne, monotonne zadania maszynom, tworzy się przestrzeń na kreatywność. Nie każdą czynność można poddać automatyzacji, jednak jeśli pracownik ma na barkach za dużo zadań powtarzalnych, to nie będzie on w stanie wymyślać niczego kreatywnego. Nietuzinkowe pomysły rodzą się wtedy, kiedy jest na to czas i chwila na zastanowienie. Automatyzacja dużo lepiej i sprawniej poradzi sobie z nudnymi zadaniami. I tutaj dobrym przykładem są produkcje, które powierzają powtarzalne czynności, takie jak wyprodukowanie setek tysięcy jednakowych elementów, maszynom.

Minimalizowanie występowania błędów

Ważnym punktem dotyczącym automatyzacji firmy jest również minimalizowanie możliwości popełnienia błędów. Odpowiednio wdrożona automatyzacja zapewnia system na najwyższym poziomie, dzięki czemu pomyłki trafiają się niezwykle rzadko. Co ciekawe, nie dotyczą one bezpośrednio źle wdrożonej automatyzacji, a niepoprawnie wprowadzonych danych przez np. pracownika.

Podsumowanie

Głównym celem automatyzacji firmy jest wzrost wydajności. Dobrze zoptymalizowane procesy to również krótszy czas realizacji zamówień, mniejsze zaangażowanie pracy ludzkiej oraz ograniczenie błędów do minimum. Jest mnóstwo zalet wynikających z automatyzacji procesów w firmie.