Oznakowanie kosmetyków – 7 informacji, które musi trafić na opakowanie lub ulotkę

Oznakowanie kosmetyków – obowiązki producentów i ważne wskazówki dla konsumentów

Aby klienci mogli podejmować świadome decyzje, potrzebują informacji o produktach. Tych dostarczają opakowania i ulotki kosmetyków. Dowiedz się więcej o najważniejszych regulacjach prawnych oraz obligatoryjnym oznakowaniu!

  • Podstawowy akt prawny w zakresie oznaczeń na kosmetykach to rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1223/2009/WE z dnia 30 listopada 2009, wraz z późniejszymi zmianami.
  • Uzyskany certyfikat poświadcza spełnienie norm ISO 22716, co później jest jeszcze weryfikowane podczas kolejnych audytów przeglądowych.
  • Oznakowanie kosmetyku musi być widoczne, klarowne i nieusuwalne.

Z punktu widzenia producenta, dystrybutora czy importera kluczowe znaczenie ma zgodność z aktualnymi regulacjami prawnymi. Rygorystyczne przepisy, które ustanawiają ramy wytwarzania, testowania produktów czy wymuszają konkretne oznakowanie kosmetyków, powstają przede wszystkim ze względów bezpieczeństwa. Czytelne informacje są niezwykle istotne m.in. dla alergików.

Certyfikat GMP świadczy o zgodności produktu kosmetycznego z europejskimi normami jakości i bezpieczeństwa

Zasady Good Manufacturing Practice to efekt rozporządzenia 1223/2009/WE. Przestrzeganie norm ISO 22716 to nie tylko obowiązek prawny. Jak podkreślają eksperci z polskiej firmy Theta Consulting, odpowiednie wdrożenie tych standardów przyniosło zaangażowanym firmom szereg dodatkowych korzyści, w tym:

  • sprawniejsze wychwytywanie wszelkich nieprawidłowości;
  • redukcję zadań administracyjnych;
  • poprawę wizerunku;
  • mniej zgłoszeń reklamacji ze strony klientów;
  • lepszą pozycję konkurencyjną.

Wdrożenie odpowiednich standardów wymaga m.in. weryfikacji receptury, przeprowadzenia badań, opracowania dokumentacji i procedur dostosowanych do konkretnego produktu. Potem przeprowadza się audyt wewnętrzny, a następnie etapową certyfikację w ramach kontroli zewnętrznej jednostki certyfikującej. Przyznany certyfikat podlega weryfikacji. Audyty przeglądowe służą sprawdzeniu, czy firma nadal przestrzega wszystkich norm.

7 elementów, które muszą znaleźć się na każdym zewnętrznym opakowaniu lub ulotce do kosmetyku

Dane o preparatach sprzedawanych w Polsce należy podawać w języku polskim. Producenci, importerzy i dystrybutorzy są zobowiązani, by wszystkie informacje umieścić w sposób widoczny, łatwy do odczytania i nieusuwalny:

  • dane podmiotu/osoby odpowiedzialnej za bezpieczeństwo – np. nazwa i adres firmy;
  • masa lub objętość kosmetyku w pojemniku;
  • czas przydatności (data ważności, EXP) lub okres trwałości po otwarciu (symbol POA);
  • zalecenia ws. szczególnych środków ostrożności;
  • wskazanie funkcji, zakresu przeznaczenia kosmetyku;
  • oznaczenie partii produktu;
  • skład – wykaz zgodny z nomenklaturą Międzynarodowego Nazewnictwa Składników Kosmetycznych (INCI), w kolejności od substancji o największej masie.

Na preparacie spoza UE powinno się wskazać także kraj pochodzenia. Dla wielu osób ogromne znaczenie mają też cechy (i potwierdzające je certyfikaty) nieobowiązkowe – m.in. o zastosowaniu materiałów z recyklingu, braku testów na zwierzętach czy składzie w pełni naturalnym/wegańskim. Prawidłowe i klarowne oznakowanie kosmetyków często jest głównym czynnikiem podczas podejmowania decyzji zakupowych.