Content marketing i SEO w Niemczech – jak tworzyć treści, które przyciągną niemieckich klientów?

Coraz więcej polskich przedsiębiorców podejmuje decyzję o ekspansji na rynek niemiecki. O tym, czy osiągną sukces, decyduje przede wszystkim wyróżnienie się na tle konkurencji i zdobycie zaufania docelowych odbiorców oferty. Jak powinno się tworzyć treści, które przyciągną klientów, i o czym pamiętać przy pozycjonowaniu sklepów w Niemczech?

Czym charakteryzuje się niemiecki rynek internetowy?

Niemiecki rynek internetowy plasuje się w czołówce najbardziej atrakcyjnych rynków e-commerce. Jest znacznie większy i bardziej rozwinięty od rynku polskiego. Analiza zachowania i preferencji konsumentów wynika, iż najchętniej korzystają oni z usług sprzedawców posiadających pozytywne opinie kupujących i oferujących duży wybór opcji płatności, szybką wysyłkę oraz długi okres zwrotu nabytych towarów. Choć użytkownicy e-commerce w Niemczech preferują rodzime marki, atrakcyjne ceny oraz oryginalność i wysoka jakość produktów są w stanie przekonać ich do sięgnięcia po ofertę zagranicznych sprzedawców. Przed zakupem chętnie zapoznają się z materiałami informacyjnymi, które umożliwiają im podjęcie świadomej decyzji.

Budowanie relacji z niemieckimi klientami

W budowaniu relacji z niemieckimi klientami istotną rolę odgrywają działania SEO dostosowane do specyfiki niemieckich wyszukiwarek, content marketing oraz lokalizacja treści.

SEO dla niemieckich wyszukiwarek

Pozyskiwanie klientów w Niemczech wymaga dostosowania słów kluczowych do preferencji językowych konsumentów i skupienie się na lokalnym SEO, by odbiorcy docelowi rzeczywiście zobaczyli ofertę sklepu i czuli, że jest ona skierowana właśnie do nich.

Content marketing w niemieckim blogu firmowym

Z uwagi na przywiązanie niemieckich konsumentów do treści o charakterze informacyjnym, posiadających duże walory edukacyjne, w pozycjonowaniu sklepów w Niemczech niezwykle ważną rolę odgrywa content marketing. Firma, która chce organicznie budować zasięgi i zwiększyć widoczność swojej marki, powinna prowadzić blog firmowy i za pośrednictwem publikowanych na nim wpisów dzielić się z odbiorcami wiedzą w prezentowanej przez siebie dziedzinie. Treści blogowe pisane z perspektywy eksperta sprzyjają budowaniu pozycji autorytetu i zwiększają zaufanie klientów.

Lokalizacja treści na rynek niemiecki

Lokalizacja treści jest strategią marketingową zakładającą dostosowanie treści do lokalnego odbiorcy zarówno pod względem języka, jak i obowiązujących w danym kraju kontekstów kulturowych w celu nawiązania relacji z konsumentem i zyskania jego zaufania.

Optymalizacja treści w języku niemieckim pod kątem urządzeń mobilnych i UX

Treści mające przyciągnąć niemieckich klientów muszą być zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych i UX, czyli user experience. W kontekście pozycjonowania sklepów w Niemczech oznacza to konieczność zadbania o:

  • dostępność i szybkość ładowania witryny e-commerce,
  • tożsamość i identyfikację wizualną,
  • wykorzystanie przyjaznych adresów URL,
  • intuicyjną i łatwą w identyfikacji nawigację,
  • dobrze widoczną, niezawodną wyszukiwarkę wewnętrzną,
  • linki oraz przyciski skutecznie wzywające do działania i wyróżniające się na tle pozostałych elementów witryny,
  • intuicyjną strukturę kategorii oraz drzewa kategorii z klarownym podziałem na kategorie pierwszego, drugiego i trzeciego rzędu,
  • czytelność zamieszczanych treści i formularzy,
  • optymalną ilość kroków zamówienia,
  • łatwy dostęp do informacji o dostawie, płatności oraz polityce zwrotów.

Strona sklepu internetowego skierowanego do odbiorcy z Niemiec musi ponadto być w pełni responsywna i dostosowana do rozdzielczości urządzeń mobilnych, a przy tym pozbawiona zbędnych wtyczek i animacji zaburzających jej przeglądanie, a także negatywnie wpływających na doświadczenie użytkownika.

Linkowanie i budowanie autorytetu w niemieckim internecie

W przeciwieństwie do rynku polskiego, gdzie popularne jest korzystanie z linków przychodzących na forach internetowych i blogach, zwiększanie widoczności i budowanie autorytetu w niemieckim internecie wymaga zastosowania innych metod. Wysokiej wartości linki przychodzące, wykorzystywane przez wyszukiwarkę do określania pozycji witryny, w warunkach niemieckich powinny być pozyskiwane w wyniku współpracy z publikującymi w sieci dziennikarzami oraz wydawnictwami rozpoznawalnych serwisów online.

Jak tworzyć wartościowe treści zgodnie z oczekiwaniami niemieckich klientów?

Tworzenie wartościowych treści zgodnie z oczekiwaniami niemieckich klientów wymaga przede wszystkim używania języka niemieckiego. Istotne jest, by przygotowanie zarówno opisów kategorii w sklepie, jak i wpisów blogowych zlecać osobom, które posiadają niezbędne kwalifikacje lingwistyczne i używają języka w sposób odpowiadający jego rzeczywistemu użyciu przez odbiorców oferty. Należy ponadto położyć nacisk na aspekt informacyjny udostępnianych treści i przeprowadzić szczegółową analizę słów kluczowych, wykorzystując w tym celu specjalistyczne narzędzia, takie jak Google Keyword Planner. W tworzeniu wartościowych treści zgodnie z oczekiwaniem niemieckich klientów warto również skorzystać z ekspertyzy specjalistów z interaktywnej agencji marketingowej LTB z Wrocławia.