Biuro nieruchomości gwarantem bezpieczeństwa transakcji

Transakcje związane z kupnem czy sprzedażą nieruchomości zawsze opiewają na wysokie sumy. Nic dziwnego, że każda ze stron próbuje zabezpieczyć swoje interesy najlepiej, jak to jest możliwe. Mnogość formalności, zawiłość procedur nie ułatwia sprawy. Ułatwia ją natomiast współpraca z dobrym pośrednikiem, który bezpiecznie przeprowadza swoich klientów przez cały proces – od momentu skojarzenia ze sobą stron, aż po przekazanie kluczy.

Pośrednicy godni zaufania

Zacznijmy od tego, czy i dlaczego możesz zaufać pośrednikowi w obrocie nieruchomościami. Otóż, jak najbardziej. A to za sprawą ustawy obowiązującej od 1 stycznia 2014 roku, która nakazuje, aby przedsiębiorcy byli wpisani do Centralnego Rejestru Pośredników w Obrocie Nieruchomościami. To konieczność podobnie jak polisa, która interesy klientów. Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej ogranicza ryzyko i potencjalne straty.

Niektóre firmy decydują się jeszcze na wprowadzenie Karty Praw Klienta, w której regulują przywileje oraz ustalają zasady współpracy na linii klient-biuro. Bardziej luksusowe przedsiębiorstwa proponują też usługi dodatkowe, jak choćby homestaging.

Czym jest umowa na wyłączność?

Czasem możemy spotkać się z deklaracją, że dane biuro nieruchomości ma wyłączność do konkretnej oferty. Co to znaczy? Nic innego, jak to, że klient współpracuje tylko z jedną firmą, więc jego mieszkania nie znajdziesz w innej bazie. Zazwyczaj oznacza to większe zaangażowanie pośredników w sprzedaż, a co za tym idzie wszystkie formalności. Mają oni bowiem pewność, że inne biuro nie ubiegnie ich ze sprzedażą, co oznaczałoby brak należnych prowizji.

Formalności i regulacje prawne

Ze sprzedażą czy zakupem nieruchomości wiąże się wiele formalności. W dużej mierze za bezpieczeństwo transakcji i jej pomyślny finał odpowiada właśnie pośrednik. W zakresie jego kompetencji leży sprawdzenie, czy obiekt nie jest zadłużony, czy nie mają do niego prawa inne osoby, czy jego sytuacja prawna jest uregulowana, czy nie stanowi obiekt zajęcia komorniczego. Jest wiele aspektów, o których osoby spoza branży mogą nie mieć pojęcia. Dzięki pełnomocnikowi wiedzą, jakie mieszkanie czy dom kupują. Również wyprowadzenie pewnych nieprawidłowości odbywa się szybciej i sprawniej za sprawą biura nieruchomości, głównie dlatego, że jego pracownicy znają procedury i mają liczne znajomości w wielu urzędach czy instytucjach.

Poufność danych

Czasem zależy nam na tym, żeby maksymalnie chronić swoją prywatność. Biuro nieruchomości oprócz tego, że jest zobligowane do przestrzegania procedur RODO to jeszcze może zaproponować rozszerzenie tej ochrony. W jaki sposób? Na etapie oglądania nieruchomości przez zainteresowanych nie ujawnia danych sprzedawcy, dba o to, żeby sąsiedzi nie mieli powodów do plotkowania, a przy zamieszczaniu ogłoszeń zamazuje np. nazwę ulicy czy numer budynku.